Wat kost personeel? Een overzicht van alle loonkosten

Ben je van plan om je eerste werknemer aan te nemen? Of ga je je bestaande team uitbreiden? Dan wil je ongetwijfeld weten wat een werknemer nu precies kost.

Waar een werknemer bij salaris denkt aan wat hij/zij bruto verdient en netto ontvangt, komen er voor jou als werkgever nog allerlei kosten bij. Een werknemer kost dus meer dan zijn brutoloon. In dit artikel geven we een overzicht van alle kosten, zodat jij beter kunt inschatten wat een nieuwe werknemer kost.

Wat kost personeel?

Om inzicht te krijgen in personeelskosten kun je onderscheid maken in vier verschillende onderdelen:

  • Directe loonkosten
  • Indirecte loonkosten
  • Premies en bijdragen
  • Overige kosten

Let op: loonkosten verschillen per bedrijf en per werknemer. Dit komt bijvoorbeeld door de cao die van toepassing is of de arbeidsvoorwaarden van de werknemer.

Directe loonkosten

Directe loonkosten maken het grootste deel uit van de totale kosten, denk hierbij aan:

  • Het salaris
  • De opbouw van vakantiegeld (8 procent of hoger als de cao dat zegt)
  • De opbouw van de vakantiedagen
  • Eventuele provisies en winstuitkeringen

Het loon van een werknemer mag niet lager liggen dan het wettelijk minimumloon of het loon in de bindende cao indien deze van toepassing is. Is er daarnaast sprake van een verplichte cao in jouw branche? Dan zijn ook de voorschriften, zoals de hoogte van het vakantiegeld, bindend.

Indirecte loonkosten

Dan zijn er ook nog indirecte kosten. Kosten waar je niet meteen aan denkt, maar die wel bovenop het brutoloon van de medewerker komen als kostenpost. De indirecte kosten verschillen per bedrijf en/of persoon. Je kunt hierbij denken aan:

  • Kosten accountant en administratie
  • Ziekteverzuimzekering
  • Reiskosten
  • Onkostenvergoedingen
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden:
    • een dertiende maand
    • een leaseauto
    • telefoon van de zaak
  • Kosten contracten
  • Juridische kosten
  • Pensioenkosten

Premies en bijdragen

Naast de directe en indirecte loonkosten moet je als werkgever verplichte loonheffingen afdragen. Loonheffing is een verzamelnaam voor:

  • Loonbelasting
  • Premie volksverzekeringen (AOW, Anw, Wlz, AKW)
  • Premie werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW)
  • De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)

Als werkgever moet je loonbelasting inhouden op het loon van werknemers. Op die manier hoeven werknemers geen of minder inkomstenbelasting te betalen bij de belastingaangifte. Daarnaast zorgen de premies ervoor dat werknemers zijn verzekerd tegen de financiële gevolgen van bijvoorbeeld ouderdom en arbeidsongeschiktheid.

Overige kosten

Tot slot kun je allerlei extra kosten maken voor jouw personeel, denk hierbij aan:

  • Werkkleding en werkplekken.
  • Eten en drinken.
  • Recreatie en personeelsuitjes.

Vooral wanneer je je eerste werknemer aanneemt kunnen dit soort kosten snel de pan uit rijzen, omdat je alles voor de eerste keer moet kopen.

Wat kost personeel?

Als je alle kosten bij elkaar optelt, krijg je een bedrag dat flink hoger uitvalt dan het brutoloon. Wat het exacte percentage is, is volledig afhankelijk van de genoemde factoren. Breng voor jezelf goed in kaart wat de kosten zijn, voordat je personeel aanneemt.

Vraag jezelf ook af of je de expertise in huis hebt om een salarisadministratie bij te houden. Voor onervaren mensen kan het een tijdrovende activiteit zijn. Daarnaast is de kans op fouten groot, waardoor je achteraf naheffingen kunt krijgen.

Salarisadministratie zelf doen of uitbesteden?

Wil je duidelijkheid over je personeelskosten zonder je te hoeven verdiepen in alle regels en wetten? En wil je erop kunnen vertrouwen dat de verloning van je personeel probleemloos verloopt, zodat jij je kunt richten op zaken waar je goed in bent?

Vraag dan een adviesgesprek aan bij Repay, zie formulier onderaan pagina. Wij hanteren één helder uurtarief. Dat is het enige bedrag dat je moet onthouden om zicht te hebben op je personeelskosten!

In het artikel ‘Salarisadministratie uitbesteden of zelf doen?’ kun je meer lezen over het onderwerp.

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst? 8 tips

 

Met een goede vacaturetekst creëer je de juiste verwachtingen en zorg je ervoor dat de vacature online vindbaar is. Ook bereik je met een goede tekst de juiste doelgroep en vergroot je de kans dat ze bij je willen werken.

Maar hoe doe je dat? Wij geven 8 tips om je op weg te helpen!

Tip 1: Stel een helder functieprofiel op

Wanneer er vraag is naar een nieuwe collega is het belangrijk om te weten waar die vraag precies vandaan komt. Hoe beter je weet wat je zoekt, hoe duidelijker de vacaturetekst zal zijn. Dit zorgt niet alleen voor betere sollicitanten, maar voorkomt ook misverstanden tijdens het werving- en selectieproces.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke werkzaamheden moeten worden verricht?
  • Hoeveel tijd is daarvoor nodig?
  • Over welke persoonlijke eigenschappen moet de kandidaat beschikken?
  • Is werkervaring belangrijk? Zo ja, wat voor ervaring is gewenst?
  • Hoeveel budget hebben we (loon)?

Tip 2: Kies de juiste functietitel

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de vacature. De functietitel is de term waar mensen op zoeken en waardoor ze zich aangesproken voelen. Zorg er dus voor dat de titel aansluit bij de werkzaamheden en dat je een populaire titel gebruikt.

Twijfel je tussen synoniemen, zoals accountmanager of vertegenwoordiger? Dan kun je Google Trends gebruiken. Hier kun je het aantal zoekopdrachten per functietitel bekijken van bijvoorbeeld de afgelopen 6 maanden in jouw regio.

Tip 3: Sterke introductie

Met een sterke introductie pak je direct de aandacht en zorg je ervoor dat de kandidaat verder leest. Je kunt bijvoorbeeld een quote gebruiken van de eigenaar of leidinggevende.  Noem daarnaast direct een aantal unieke kenmerken van de vacature zoals de cultuur, de secundaire arbeidsvoorwaarden of een aantal grote klanten.

Top 4: Voeg alle belangrijke onderdelen toe

Een goede vacaturetekst bevat minstens de volgende onderdelen:

  • Een beschrijving van de werkzaamheden.
  • De voordelen voor de werknemer: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling en opleidingen.
  • Functie-eisen: soft skills en hard skills
  • Bedrijfsomschrijving
  • Sollicitatieprocedure

Top 5: Houd het zo kort mogelijk en gebruik bullet points

Door bullet points te gebruiken maak je de tekst beter behapbaar. Een lange lap tekst schrikt af. Dit betekent dat je eventueel wat belangrijke informatie weg moet laten. Vraag jezelf af welke informatie een kandidaat nodig
heeft om te solliciteren. Voor overige vragen kunnen ze altijd contact opnemen.

Tip 6: Spreek de doelgroep aan

Wanneer je een beeld hebt van de ideale kandidaat kun je je schrijfwijze daarop aanpassen. Denk aan de lengte van zinnen, het gebruik van vakjargon of het al dan niet gebruiken van U als aanspreekvorm.

Pas eventueel ook de secundaire arbeidsvoorwaarden aan op de doelgroep. Zoek je mensen tussen de 30 en 40 jaar? Bied dan een optionele thuiswerkdag aan zodat ouders op woensdagmiddag thuis kunnen zijn.

Tip 7: Transparantie

Laat de lezer ervaren waar hij/zij komt te werken. Dit kan tekstueel, maar ook visueel. Voeg bijvoorbeeld een foto of video toe van de werkplek en het team. Je kunt ook de werksfeer beschrijven en quotes toevoegen van collega’s om het extra persoonlijk te maken.

Tip 8: Zet aan tot actie!

Het doel is om kandidaten contact op te laten nemen of te laten solliciteren. Stuur hier dus op aan en maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk. Voeg op meerdere plekken in de tekst een optie tot solliciteren toe. Sluit de vacature af met een oproep om vandaag nog te solliciteren.

 

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

Alle velden zijn verplicht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

*Verplichte velden