De ideale flexschil

Wij geven inzicht

Bijna elke ondernemer heeft te maken met schommelingen in de hoeveelheid werk, bijvoorbeeld door seizoensinvloeden of het binnenhalen van een grote klant. Met de juiste verhouding tussen vast en flexibel personeel kun je hier goed op inspelen. Op deze pagina leggen we uit wat een flexschil is en hoe je tijd en geld kunt besparen met de juiste indeling ervan.

Wat is een flexschil?

De flexschil is het deel van jouw personeelsbestand dat geen vast contract heeft en dus flexibel inzetbaar is. Het is de laag die om de vaste kern heen ligt en bestaat uit medewerkers die nodig zijn om piekmomenten op te vangen. Deze medewerkers werken op tijdelijke basis.

De vaste kern bestaat uit alle medewerkers met een vast contract. Zij zijn vaak het hele jaar nodig en dus ook op de minst drukke momenten. 

 

Interne en externe flexibiliteit

De flexibele schil kan bestaan uit zowel interne medewerkers (medewerkers in dienst van de organisatie) als externe medewerkers (bijvoorbeeld oproepkrachten, zzp’ers, uitzend- of payrollkrachten). De keuze voor de verhouding tussen interne en externe flexibiliteit hangt af van de behoeften van de organisatie.

  • Complexe urenregistratie: flexibele medewerkers werken vaker onregelmatige uren, waardoor er meer tijd gaat zitten in de administratie ervan.
  • Meer contracten: flexibele medewerkers werken op basis van tijdelijke contracten. Er moeten dus simpelweg meer contracten opgesteld worden dan bij medewerkers die vast in dienst zijn.
  • Grip op kosten: ZZP’ers werken vaak met een eigen registratiesysteem en sturen afzonderlijk facturen. Dit brengt extra administratie met zich mee en maakt het lastig om grip te houden op de kosten. Hoeveel is er deze maand bijvoorbeeld al uitgegeven aan ZZP’ers? En staat dit in verhouding tot de omzet?

Flexibiliteit en opzegtermijnen
Het inhuren van externe medewerkers, zoals uitzendkrachten, biedt de mogelijkheid om snel de opdracht te beëindigen wanneer dat nodig is, zonder lange opzegtermijnen. Dit kan handig zijn om snel te kunnen reageren op veranderende behoeften.

Door gebruik te maken van externe flexibiliteit, bijvoorbeeld in de vorm van uitzenden, kun je de administratieve last uitbesteden en tegelijkertijd meer flexibiliteit geven aan je flexschil.

De juiste verhouding en de voordelen

De juiste verhouding zorgt voor de meeste voordelen. Een vaste kern als basis om op te bouwen en waar belangrijke kennis behouden blijft, aangevuld door de flexibele schil om op- en af te schalen wanneer dat nodig is. Een aantal voordelen op een rij:

Kostenbesparing

Een van de belangrijkste voordelen is kostenbesparing. Met een flexibele schil kan de personeelsbezetting worden aangepast aan de hoeveelheid werk, waardoor de organisatie geen medewerkers hoeft te betalen die niet productief zijn.

Wendbaarheid

Een flexibele schil biedt de mogelijkheid om snel op te schalen of af te schalen wanneer dat nodig is. Dit stelt de organisatie in staat om flexibel te reageren op veranderende omstandigheden en de vraag naar arbeid.

Minder risico’s

Flexibele arbeidscontracten hebben meestal een einddatum, waardoor er minder risico is bij ziekte of disfunctioneren van medewerkers. In tegenstelling tot vaste contracten zijn de verplichtingen bij flexibele contracten beperkter en kunnen ze gemakkelijker worden beëindigd.

Samen sparren?

We gaan graag vrijblijvend in gesprek om te kijken naar de indeling van jullie flexschil en wat wij daarin kunnen betekenen. Ter ondersteuning van dit gesprek hebben we een tool gemaakt om meer inzicht te krijgen in de ideale omvang van de flexschil. Geïnteresseerd? Vul hieronder het formulier in en dan nemen we contact op. 

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.