Praktijkcase: The Sleeping Agency

Kevin Scholten (28) en Ruben van Goor (29) begonnen in 2019 The Sleeping Agency. Het succes van het jonge bedrijf was helaas van korte duur. Door de pandemie stond de omzetteller in no time op 0. Maar daar laten de twee ondernemers zich niet door tegenhouden.

Bron: Repay Magazine 2022

Kevin en Ruben woonden 6 jaar lang samen in een studentenhuis in Breda. Een mooie tijd waarin ze beste vrienden werden én waarin, naast veel gefeest, ook hard gestudeerd en gewerkt werd. Want al in hun studententijd hadden ze ieder hun eigen eenmanszaak. “Ik werkte als stagemanager op verschillende festivals”, vertelt Kevin. “Ruben verhuurde gepimpte caravans aan evenementen. Door het nauwe contact dat ik met de festivalbranche had én de vraag naar de festivalcaravans, kwamen we op het idee om The Sleeping Agency te starten: een bedrijf dat gespecialiseerd is in tijdelijke slaapaccommodaties voor festivals en evenementen.” 

Beste vrienden en compagnons

 De twee besloten er in 2019 voor te gaan. Ruben was net afgestudeerd aan de opleiding Commerciële Economie en Kevin had een diploma International Event Management op zak. Het bleek voor de twee net afgestudeerden het perfecte moment om samen een bedrijf te starten. Ruben: “Het eerste echte ondernemingsjaar samen verhuurden we 4 caravans en na een tijdje hadden we zo’n 30 caravans in een loods staan. Met een vaste pool van oproepkrachten werkten we hard en de hele zomer door. In die periode waren we vooral gericht op festivalbezoekers.”

“Maar na een tijd kregen we vanuit verschillende organisaties de vraag of we niet méér slaapaccommodaties hadden”, vult Kevin aan. “We besloten ons aanbod aan te vullen met tenten en bedden.” 

En dat bleek een goede zet. The Sleeping Agency werd niet meer alleen benaderd door festivalbezoekers, maar ook door festivalorganisaties, de sportwereld, mensen met trouwplannen én de overheid. Kevin: “De diversiteit aan opdrachten is heel mooi. De ene keer zet je een camping op voor een groot festival, de andere dag regel je 600 bedden voor een noodopvang voor vluchtelingen. The Sleeping Agency bleek dus een succes.”

“We hebben de hulp ingeschakeld van Repay HRM. Waar zij eerst alleen de hr-administratie voor onze pool van oproepkrachten verzorgden, namen zij vanaf dat moment de gehele personeelsadministratie over. Dat heeft ons veel tijd gescheeld.”

The Sleeping Agency

Ruben van Goor en Kevin Scholten

Veerkracht

Van dat succes konden ze helaas niet lang genieten. Corona gooide roet in het eten. Maar in plaats van bij de pakken neer te zitten, zochten de twee jonge ondernemers naar manieren om door te gaan. Ruben: “Met oog op wat wél kon, besloten we in samenwerking met Maik van Breda en Jasper van Goor (Rubens neef), twee andere ondernemers uit de festivalbranche, een pop-upfamiliecamping te starten. Vakantie in eigen land werd door de crisis immers populair en de spullen stonden toch in de loods.” Samen kwamen ze eind juli 2020 tot het concept Camping Hemelrijk. Kevin: “Meteen uitvoeren bleek onmogelijk. Voor slaapaccommodaties zorgen is één, maar een complete familiecamping opzetten, inclusief horeca en entertainment, vraagt om veel meer.”

Gelukkig konden ze met de juiste hulp toch vrij snel tot actie overgaan. “Ruben en ik hebben verstand van het opzetten van een camping terwijl Maik en
Jasper bekend zijn met het organiseren van festivals, bestemmingsplannen en wet- en regelgeving. Daarnaast hebben we de hulp ingeschakeld van Repay HRM. Waar zij eerst alleen de hr-administratie voor onze pool van oproepkrachten verzorgden, namen zij vanaf dat moment de gehele personeelsadministratie (dus ook voor de mensen in vaste dienst bij The Sleeping Agency – red.) over. Dat heeft ons veel tijd gescheeld.”

Een tweede succes

Het viertal ging op zoek gaan naar de perfecte locatie. “Jasper kwam uit bij een stuk recreatiegrond, om de hoek bij Billypark Hemelrijk in Odiliapeel. Dit park is voorzien van zwembaden, attracties, een circus en nog veel meer”, vertelt Ruben. “Het leek ons dan ook de ideale locatie om onze pop-upcamping op te organiseren.” Samen kwamen ze met Billypark Hemelrijk tot een overeenkomst. “Eind april 2021 gingen we live, deboekingen stroomden binnen en een succesvol seizoen volgde. Zelfs Fabrice Swens, toenmalig commercieel directeur bij Repay HRM, is met zijn gezin langsgekomen. Fijn om naast zakenpartners ook een persoonlijke band te hebben.”
“Een familiecamping is totaal iets anders dan wat we deden, maar zeker niet minder leuk”, benadrukt Kevin. “Als ondernemers in hart en nieren gaat ons hart sneller kloppen als iets lukt en werkt. Daarom blijft deze camping, ook als de coronamaatregelen niet meer gelden, bestaan.” Maar als het aan Kevin en Ruben ligt, blijft het hier niet bij. “We pakken samen iedere kans aan die op ons ondernemerspad komt. Niet alleen als compagnons, maar ook als beste vrienden.”

 

Samenwerken met Repay HRM

Wil je net als Profuomo samenwerken met Repay HRM, zodat je geen omkijken meer hebt naar personeels- en salarisadministratie? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Fotograaf: Jason Setzer

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.