‘Afwachten kan je de kop kosten’

Praktijkcase: Micodo Transport

Veel bedrijven hadden tegenslag(en) door de coronacrisis. Vooral de evenementensector kreeg het zwaar te verduren. Ook bij Micodo Transport, logistiek dienstverlener in deze branche, kwam alles stil te liggen. Maar het bedrijf bewees dat je het ook om kunt buigen.

Bron: Repay Magazine 2022

Micodo Transport wordt al bijna 30 jaar lang geleid door broer en zus Heino en Natasja, nadat zij het overnamen van hun vader. Zij verzorgen onder meer het transport en de opbouw voor evenementen. De afgelopen twee jaar vielen ze in een flink, zwart gat. Door de coronacrisis
kwam de hele sector stil te liggen. Ze zagen hun omzet met zo’n 85 procent dalen. “Alles waar wij goed in waren, ging op slot. We moesten het bedrijf echt terugbrengen naar het minimum”, geeft Natasja aan. “We moesten bijna 35 mensen laten gaan en 30 voertuigen wegdoen.”

Moeilijke en emotionele gesprekken

Die beslissing was niet makkelijk. En de gesprekken voeren al helemaal niet. “Dan zit je hier op een gegeven moment met z’n tweeën en de boekhouder. Dan komen één voor één de mensen binnen die je dan de deur moet wijzen. Sommigen liepen hier pas net rond. Dat
is echt verschrikkelijk moeilijk. Dat doet ook wel iets met je op persoonlijk vlak”, vertelt Heino. Ook bezuinigt het transportbedrijf zoveel mogelijk op extra kosten en diensten die er in de loop der jaren in waren geslopen. “We hebben alle lopende contracten eruit gegooid. Van
sponsoring tot schoonmaakdiensten en van fruit op kantoor tot abonnementen op bladen. Als we dat niet
hadden gedaan, bestonden we nu niet meer.” Alleen de kosten drukken, was niet genoeg. Er moest toch
ook geld binnenkomen om te kunnen blijven bestaan. Maar zonder festivals en evenementen viel er weinig brood te verdienen. “We werden met de neus op de feiten gedrukt”, zegt Heino. “We hadden een mooi bedrijf en alles liep wel prima. Maar eigenlijk kabbelde het allemaal maar een beetje. We deden al tien jaar hetzelfde. Nu werden we gedwongen om weer ondernemer te zijn. We moesten weer stappen zetten. En niet zonder risico.”

‘We werden gedwongen weer ondernemer te worden’

Micodo Transport

Directeuren Natasja Vink en Heino van Ophuizen (zus en broer)

Nieuwe tak

Het tweetal besloot hun nog overgebleven wagenpark (en voertuigen) daarom voor iets anders in te gaan zetten. En datzelfde met hun vaste medewerkers. Er werden geen grote stellages meer vervoerd, maar ze zagen kansen in de ‘fijnmazige distributie’. Dit zijn te grote producten voor de ‘postbezorgers’, maar weer te kleine artikelen voor grote transport- en distributiebedrijven. Denk bijvoorbeeld aan mobiele airco’s en wasmachines. Micodo’s medewerkers van bijvoorbeeld de klantenservice gingen, hup, die wagens in. Iedereen kreeg eigenlijk wel (tijdelijk) een andere functie. “Onze mensen op kantoor hebben de toiletten schoongemaakt, onze planners hebben in het magazijn
meegeholpen, ik heb met de auto transporten gedaan en Natasja is planner geweest”, aldus Heino.

De fijnmazige distributie sloeg aan en binnen een jaar begonnen ze alweer behoorlijk te groeien. Zowel qua aantal medewerkers als voertuigen. Natasja: “Je kunt erg goed zijn in de dingen die je al heel lang doet, maar je moet nooit blind zijn voor veranderingen en kansen. Die pakken
we nu. Ook omdat het moest, natuurlijk. Maar als je dan ziet dat het lukt, is dat hartstikke fijn. Dat geeft echt weer energie.” Ook hadden ze het niet zonder hun medewerkers kunnen doen. “Niemand heeft ons iets kwalijk genomen. Ze zagen ook dat het bedrijf ineens bijna ter ziele ging. We hebben een bedrijf dat bijna 45 jaar bestaat en binnen twee weken zaten we zo ongeveer aan de grond. De mensen die konden blijven, hebben echt hun schouders eronder gezet. Ze deden meer dan wat we van ze zouden vragen of verwachten om het bedrijf te redden.” 

Redder in nood

Ook Repay HRM was een redder in nood voor de twee. Ze hadden er altijd al een fijne partner aan voor de (personeels-)administratie voor de flexibele werknemers. In coronatijd vonden Heino en Natasja al helemaal dat Repay HRM dat stapje extra deed. “Ze hebben medewerkers van ons opgevangen, wat ons een hoop kosten bespaarde. Toen we later juist weer mensen nodig hadden, konden zij hierin voorzien en zorgden ze dat die de juiste opleiding kregen. Ook zijn er zo mensen bij ons teruggekomen. Als dat niet was gelukt, hadden wij dit bedrijf echt niet meer gerund.” Nu de evenementen en festivals wél weer door kunnen gaan, zijn ze van plan de nieuwe tak ernaast te blijven doen. Het bevalt ze namelijk uitstekend. Broer en zus hebben daarom ook nog wel een tip voor andere ondernemers. “Durf stappen te zetten. We zien veel
ondernemers die in dezelfde situatie zaten en toch nog even de mensen en voertuigen aanhielden. Dat afwachten kan je de kop kosten.”

 

Samenwerken met Repay HRM

Wil je net als Micodo Transport samenwerken met Repay HRM, zodat je geen omkijken meer hebt naar personeels- en salarisadministratie? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.