Praktijkcase: Broeders gezondheidswinkel

De gezondheidswinkel van Wim en zijn vrouw Hélène is gespecialiseerd in biologische en natuurlijke producten. Zij zijn al zeventien jaar eigenaar van deze bijzondere winkel in het oude winkelhart van Oosterhout.

Generatie overname

Broeders Gezondheidswinkel bestaat in maart tachtig jaar. De winkel heeft daardoor een rijke geschiedenis. “De opa en oma van mijn vrouw Hélène hebben deze winkel net voor de oorlog geopend”, vertelt Wim. “Destijds diende deze nog als zuivelwinkel waar klanten bijvoorbeeld na de mis verse slagroom gingen halen. De winkel is daarna overgenomen door de ouders van Hélène. Vanaf die tijd was het een delicatessenwinkel waar hoe langer hoe meer reformproducten in de schappen kwamen. Wij zijn op dit moment de derde generatie van de winkel. Zoals het er nu naar uitziet, gaat Broeders Gezondheidswinkel ook nog gerund worden door de vierde generatie, wanneer onze zonen Mike en Tom de winkel overnemen.”

Wanneer werknemers langere tijd vanuit huis werken, is het ook belangrijk om ergonomische werkplekken in te richten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat werknemers een bureaustoel hebben en dat ze weten wat de juiste schermhoogte is.

Unieke combinaties

De combinatie van een biologische speciaalzaak én een gezondheidswinkel is een zeldzame. Wim: “In deze omvang en op zo’n manier gecombineerd, dat zie je niet vaak in Nederland. Daarnaast zijn wij niet alleen een fysieke winkel, maar hebben ook een webwinkel waar iedere dag tientallen bestellingen de deur uitgaan. Daarnaast zitten wij onder één dak met Gezondheidscentrum Oosterhout waar meer dan vijftien artsen en therapeuten werken
in met name de complementaire zorg en dat alles bij elkaar maakt de combinatie van winkel en centrum echt uniek in Nederland.”

Opgeloste problemen

Vanaf 2002 staan Wim en Hélène aan het roer in de Broeders Gezondheidswinkel. Zij werken nu al een indrukwekkende 12 1/2 samen met Repay. “Na een probleem met een langdurig ziektegeval, zijn wij door een collega-winkelier getipt om eens naar Repay te kijken. Aan de hand daarvan zijn we de samenwerking aangegaan. Het was fijn om bepaalde taken uit handen te geven. Repay is een bedrijf met veel ervaring. Het is prettig om te weten dat die werkzaamheden in goede handen zijn.”

Blije werknemers

Broeders Gezondheidswinkel is een winkel met tevreden medewerkers. Dat blijkt uit het feit dat medewerkers er lang blijven werken. Wim: “De meeste van onze medewerkers werken hier al meer dan tien jaar. We hebben één werknemer die al meer dan dertig jaar bij Broeders Gezondheidswinkel in dienst is. Dat zorgt ervoor, dat wij een heel hecht team hebben. Mijn vrouw is sinds haar jeugd al betrokken bij de winkel. Ik ben dat pas sinds de overname, hiervoor had ik diverse managementfuncties in consultancy en ICT. De verandering naar Broeders Gezondheidswinkel was best een bijzondere carrièreswitch.”

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.