Praktijkcase: Profuomo

Van zakelijk dassenlabel naar een smart casual mannenmodemerk. Profuomo heeft in bijna negentig jaar de nodige veranderingen doorgemaakt. Het Nederlandse modebedrijf blijft zichzelf uitdagen. CEO Harry van der Zee denkt dan ook graag in mogelijkheden in plaats van beperkingen.

Bron: Repay Magazine 2022

“Stilstaan is geen optie”, geeft Harry aan. “Je moet kijken naar wat wel kan en niet naar wat niet kan. Als wij dat niet hadden gedaan, hadden we simpelweg niet meer bestaan.” Profuomo is ontstaan uit de Eerste Nederlandse Dassenfabriek in Rotterdam. Die werd in 1934 opgericht. Zoals de naam al aangeeft, rolden er (strop)dassen uit de fabriek. Het bedrijf verkocht die dassen aan winkels, die ze opnamen in hun collectie. Een zogeheten private label dus. Daarnaast leverde het bedrijf ook accessoires, zoals manchetknopen, aan klanten als C&A en de Bijenkorf.

Van label naar merk

Een sprong naar ruim zeventig jaar later. Harry kwam in 2006 aan het roer van het bedrijf te staan. Hij liet Profuomo uitgroeien van private label tot een op zichzelf staand merk. “Toen ik hier startte, was het modebeeld al aan het veranderen. Mensen gingen steeds minder vaak een das dragen naar het werk. Onze business kwam dus onder druk te staan en we moesten nadenken over de toekomst. Daarom breidden we de collectie uit met overhemden en knitwear. En we werden dus écht een merk. Daar hoorden ook eigen winkels bij.”

Het modebedrijf pakte dat meteen groots aan door de eerste winkel op de PC Hooftstraat in Amsterdam te openen, in 2007. “Mensen verklaarden ons voor gek. Maar ik dacht: dit is wel een goede manier om je merk letterlijk tussen de grote merken te plaatsen. We hadden ook onze grootste klant mee, de Bijenkorf. Dus we gingen er gewoon voor.” Het pakte goed uit, want niet veel later volgde ook een tweede winkel en daarop nog meer. Klinkt simpel, maar zo gemakkelijk was het vast niet? “Natuurlijk niet, de focus kwam naast b2b ook op b2c te liggen. Daar komt bij dat we de afgelopen jaren meer en meer op digitaal focussen en ook steeds meer data driven werken.

Dat is zeker niet eenvoudig. Mijn les aan bedrijven die zo’n omslag willen maken: ga op zoek naar de juiste partners en medewerkers! Zeker als het om zaken als automatisering gaat. Dat kun je allemaal zelf proberen te bouwen, maar dat kost enorm veel tijd en energie. We zijn een fashionbedrijf
en geen IT-bedrijf, waarom zouden we het wiel uitvinden als we ook kunnen leren van wat anderen doen?”

“Het leek mij beter om de personeelsadministratie over te dragen aan een partij die er verstand van heeft. Ook om in dat stuk ontzorgd te worden. Plus, Repay HRM had ervaring in de modesector. Dat sprak mij ook aan.”

Profuomo

Harry van der Zee, CEO

Verstand van zaken

De CEO koos om diezelfde reden ervoor om de administratieve hr-rompslomp rondom de winkels aan Repay HRM over te laten. “We hadden eigenlijk nog maar weinig kaas gegeten van retail. Als je winkels gaat openen, komen er veel nieuwe aspecten bij kijken. Zoals hoe het bijvoorbeeld
zit met werken in het weekend of de avonduren. We waren daar in het begin veel tijd aan kwijt. Het leek mij beter om het over te dragen aan een partij die er verstand van heeft. Ook om in dat stuk ontzorgd te worden. Plus, Repay HRM had ervaring in de modesector. Dat sprak mij ook aan.”

Harry is sowieso niet bang om zaken uit te besteden of eigen processen te veranderen. Ook al betekent dat soms harde keuzes maken. Hij heeft een aantal jaren terug al een reorganisatie doorgevoerd bij Profuomo. “We gingen als merk voor een minder complexe structuur.

Als private label deden we zelf erg veel aan de logistiek. Dat hoefde niet meer. Ik sloot daarom onze vestigingen in het buitenland en besloot de logistiek uit te besteden aan een logistieke partner, gespecialiseerd in fashion. Dat hield wel in dat we afscheid moesten nemen van een groot deel van de betreffende medewerkers.”

Doel uitleggen

Het hele traject ging hem zeker niet in de koude kleren zitten. “Maar je moet wel door. Je neemt afscheid van één groep en móet door met de andere. Dat heeft hoe dan ook impact, op iedereen en voor iedere functie. We waren met 130 man en zijn nu met 50. De nadruk kwam veel meer op design en marketing te liggen. Ik heb altijd ons doel uitgelegd. Je moet ook echt een strategie hebben. Duidelijk maken waar je naartoe wilt groeien en wat je wilt. Op die manier weet iedereen waarvoor en waarom je het doet. Ik noem dat: werken vanuit een plan, in plaats van vanuit een excuus.”

De afgelopen jaren maakte het merk wederom een transformatie door en die is nog niet afgerond. Want waar een tijd terug de stropdas al veel minder in het modebeeld terugkwam, is door het vele thuiswerken vanwege COVID-19 ook het ‘in pak’ aan het werk gaan niet meer het hoogste goed. Sterker nog, de nadruk komt meer en meer op comfort te liggen, ook voor werkkleding. Bij Profuomo vind je daarom steeds meer zogeheten luxury sport items en comfortabele hybride workwear. Wat dat betekent? “Het gaat om kleding die je op je werk kunt dragen, maar nadrukkelijk ook daarbuiten. Als je na je werk een drankje gaat doen, hoef je je dus niet meer om te kleden. En in het weekend kun je je ‘werkshirt’ gewoon uit de kast halen.” Comfort is daarbij dus de sleutel. “Dat zit ‘m in de innovatieve stoffen en materialen die we gebruiken. Bijvoorbeeld een overhemd dat gebreid is met ‘tech’-garen, waardoor het ademend en vochtabsorberend is.”

Nieuw logo

Om die ingeslagen weg te bekrachtigen, is het logo in een nieuw jasje gestoken. Van een klassiek, Romeins lettertype naar een veel moderner beeld. “Iets wat veel meer uitstraalt wat we vandaag de dag willen zijn. Actuele mode voor de moderne man. We gaan voor timeless comfort, letterlijk tijdloos dus. Hybride kleding voor de langere termijn. Ook met het oog op duurzaamheid. Daar zetten we erg op in. We doen niet aan fast fashion.”

Daar stopt het wat Harry betreft niet. Hij zit vol toekomstplannen. “Waar we over vijf jaar staan? Dan zijn we verder en harder gegroeid met onze eigen retail en online activiteiten, maar ook met geselecteerde retailers in het buitenland. Nu hebben we alleen in Nederland winkels, maar daar komt straks België bij en daarna ook Duitsland. De potentie van ons merk is groot.”

Samenwerken met Repay HRM

Wil je net als Profuomo samenwerken met Repay HRM, zodat je geen omkijken meer hebt naar personeels- en salarisadministratie? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.