Personeel aannemen als ZZP’er 

Uitbesteden of zelf doen

De term ‘Zelfstandige Zonder Personeel’ of ‘Eenmanszaak’ suggereert dat je geen personeel kunt hebben, maar niets is minder waar. Als je overweegt om personeel aan te nemen, is het belangrijk om te weten welke extra taken en verantwoordelijkheden je erbij krijgt als werkgever. Zo ben je verplicht om loonheffing af te dragen en loon door te betalen als personeel ziek wordt. Wanneer dit soort zaken je afschrikken, kun je er gelukkig ook voor kiezen om het uit te besteden.

Twijfel je nog of je zelf werkgever wilt worden of het liever uitbesteedt? Lees dan snel verder.

Zelf personeel aannemen als ZZP’er

Wanneer je zelf personeel gaat aannemen, moet je de onderstaande stappen doorlopen. Het volledige stappenplan vind je hier.

  • Aanmelden bij de Belastingdienst: wanneer je je aanmeldt, krijg je onder andere een loonheffingsnummer dat je nodig hebt om loonbelasting en premies af te dragen.
  • Identiteit controleren: als werkgever ben je verplicht om de identiteit van werknemers te controleren en bij te houden.
  • Inlezen wet- en regelgeving: zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de cao in jouw branche en de juiste arbeidsvoorwaarden toepast.
  • Opstellen arbeidsovereenkomst: leg onder andere het salaris, de werktijden en de pensioenregeling vast in een arbeidsovereenkomst.
  • Verzekeringen afsluiten: sluit de juiste werknemersverzekeringen af zoals een zorgverzekering.
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie: leg vast welke veiligheids- en gezondheidsrisico’s het personeel loopt en welke maatregelen je neemt om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Zodra je iemand hebt aangenomen, dien je een correcte personeels- en salarisadministratie te voeren. Ook draag je de risico’s bij eventueel verzuim en moet je op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving. Kortom, als werkgever krijg je veel extra taken. Maak een inschatting van de extra tijd die je nodig hebt en neem dit mee in je afweging.

Als werkgever dien je een correcte personeelsadministratie bij te houden en op de hoogte te zijn van de cao die van toepassing is.

Personeel inlenen via uitzend- of payrollbedrijf

Wanneer het werkgeverschap je afschrikt, kun je ervoor kiezen om personeel in te lenen via een uitzend- en payrollbedrijf zoals Repay HRM. Wanneer je met ons samenwerkt zijn de medewerkers bij ons in dienst, terwijl ze werkzaamheden uitvoeren voor jou. Wij dragen zorg voor de arbeidsovereenkomsten en een juiste uitbetaling van het salaris, terwijl jij de leiding houdt over de aansturen van het team. Daarnaast loop je geen financiële risico’s bij ziekteverzuim, heb je geen omkijken naar tijdrovende personeels- en salarisadministratie en kun je nieuwe medewerkers tot 4 jaar flexibel inzetten.

Geen administratie

Er komt veel kijken bij een eigen onderneming. Vooral wanneer je personeel hebt kunnen ‘bijzaken’ zoals salarisadministratie en het opstellen van contracten de overhand gaan nemen. Wij nemen deze ‘bijzaken’ graag uit handen, zodat je meer tijd overhoudt om je te focussen op de groei van jouw bedrijf.

Minder risico’s

Iedere ondernemer heeft risico’s, daar ontkom je niet aan. Maar de manier waarop je met deze risico’s omgaat, bepaalt wat voor impact het heeft. Wanneer je met ons samenwerkt, komen de medewerkers bij ons in dienst. Op die manier dragen wij alle risico’s ten aanzien van ziekte, ontslag en het wegvallen van werk.

Meer flexibiliteit

Wanneer je met Repay samenwerkt, is de uitzend cao van toepassing. Hierdoor kun je medewerkers gedurende een periode van 4 jaar meerdere contracten voor bepaalde tijd aanbieden. Zo kun je medewerkers dus langer aan je binden zonder dat dit tot de verplichtingen van een vast contract leidt.

Wat zeggen onze klanten?

Reviews