Goed bediend

Payroll en uitzenden voor de horeca

Als horecaondernemer heb je altijd te maken met seizoensinvloeden. Ze zorgen voor pieken en dalen in het aantal gasten en daar moet jij als ondernemer op anticiperen. De grootste uitdaging hierin is natuurlijk de personeelsplanning. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende capaciteit hebt in het hoogseizoen en niet vastzit aan personeel en de bijhorende kosten in het laagseizoen? Het antwoord: een flexibele schil.

Wat is een flexibele schil?

Een flexibele schil is het deel van jouw personeelsbestand dat geen vast contract heeft en dus flexibel inzetbaar is. Het is de laag die om de vaste kern heen ligt en bestaat uit medewerkers die nodig zijn om piekmomenten op te vangen. Deze medewerkers werken op tijdelijke basis.

De vaste kern bestaat uit alle medewerkers met een vast contract. Zij zijn vaak het hele jaar nodig en dus ook op de minst drukke momenten.

Het inrichten van de ideale flexibele schil kan een grote uitdaging zijn dus daar helpen we graag bij. Hieronder lees je meer over de manier waarop wij payroll en uitzenden inzetten om een flexibele schil vorm te geven.

 

Payroll en uitzenden in de horeca

Payroll

Bij payroll wordt de cao van de opdrachtgever 1 op 1 overgenomen. Dat houdt dus in dat de horeca-cao wordt nageleefd. In de horeca-cao is de mogelijkheid opgenomen dat bij seizoenswerk vanwege klimaat- of natuursinvloeden een tussenperiode van meer dan 3 maanden is toegestaan in plaats van de oorspronkelijke 6 maanden. Bij een seizoenkracht kun je dus telkens een arbeidsovereenkomst voor negen maanden afsluiten zonder je flexibiliteit te verliezen.

Uitzenden

Wanneer je kiest voor uitzenden via Repay, werken de medewerkers conform de NBBU-cao. Hierdoor geniet je van extra flexibiliteit door:

  • Het aantal contracten: In de eerste vier jaar mogen zeven óf meer tijdelijke contracten worden aangeboden. Bij payroll of bij eigen personeel zijn dit drie contracten in drie jaar tijd.
  • Korte opzegtermijnen: tot en met fase 3 geldt maximaal één maand opzegtermijn ongeacht hoe lang het contract nog doorloopt. Terwijl bij payroll een contract niet zomaar tussentijds opgezegd kan worden.

“Het scheelt ons veel tijd”

Hans Cornelissen

 

“In het hoogseizoen is het hier ontzettend toeristisch. We kunnen in totaal ongeveer honderd klanten kwijt. In de zomer zitten wij vaak helemaal vol.’’ Die drukte vraagt om extra handjes op de werkvloer. Sinds 2018 werkt het drietal samen met Repay. “Op dit moment werken er zeven medewerkers van ons via Repay. Dit zijn nog niet al onze werknemers, maar dat is wel het uiteindelijke doel. Deze samenwerking scheelt ons veel tijd en werkzaamheden. Wij zijn blij met alle mensen die voor ons werken, uiteindelijk moeten zij het doen en staan wij meer op de achtergrond.”Bron: Repay Magazine 2019

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.