Wat betekent payroll en uitzenden voor werknemers?

Wanneer je als ondernemer op zoek bent naar mogelijkheden om de personeels- en salarisadministratie uit te besteden, kom je al snel de termen uitzenden en payroll tegen. Naast dat je benieuwd bent naar de verschillende voordelen die beide diensten bieden, wil je natuurlijk ook weten wat het betekent voor de werknemers.

Op het moment dat je gaat samenwerken met een payroll- of uitzendorganisatie verandert de verhouding tussen jou en de werknemer.

Van werkgever naar opdrachtgever

Wanneer je zelf personeel in dienst hebt ben jij de werkgever. Wanneer je iemand inleent via een payroll- of uitzendorganisatie ben jij de opdrachtgever. Het werkgeverschap ligt in dit geval bij de payroll- of uitzendorganisatie. Dat betekent dat een werknemer ook bij deze partij in dienst is.

Jij bent als opdrachtgever nog wel verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het team. Voor werknemers verandert er op de werkvloer dus weinig. Jij maakt nog steeds de dagelijkse planning, beslist over zaken zoals de hoogte van het loon en niet onbelangrijk; je hebt (dagelijks) contact met de werknemers.

Nieuwe werkgever

Wanneer je gaat samenwerken met een payroll- of uitzendorganisatie komt er een extra partij bij. Wanneer een werknemer in dienst treedt bij een payroll- of uitzendbureau zijn zij de wettelijk werkgever van de werknemer. Dit betekent dat de werknemer een arbeidscontract aangaat met de payroll- of uitzendorganisatie. Bij een uitzendorganisatie speelt de werkgever ook een rol in de allocatie van een werknemer, terwijl dat bij een payrollorganisatie niet zo is. Dit uit zich bijvoorbeeld in een screening van kandidaten door het uitzendbureau.

De werknemer kan het volgende verwachten van zijn werkgever:

  • Salarisuitbetaling: De desbetreffende organisatie is vanaf nu verantwoordelijk voor het uitbetalen van het salaris van de werknemers.
  • Inzicht geven in loonstroken en jaaropgaven: Naast het uitbetalen van het salaris geeft de organisatie ook inzicht in de zaken die voor de werknemer van belang zijn. Vaak verzamelen deze gegevens zich in een online omgeving, zodat het makkelijk kan worden ingezien.
  • Het bewaken van de cao die voor de werknemer van toepassing is: De payroll- of uitzendorganisatie is verantwoordelijk voor het bewaken van de cao. Binnen een payroll- of uitzendorganisatie is er vaak voldoende kennis  van diverse cao’s en daarmee zullen de rechten van de werknemer altijd goed worden bewaakt.
  • Begeleiding bij einde opdracht: Een ander belangrijk punt waar de organisatie verantwoordelijk voor is, is de begeleiding op het moment dat de opdracht stopt. Het kan namelijk zijn dat jij de opdracht stopt, maar de arbeidsovereenkomst van de werknemer nog doorloopt. Hierin wordt de werknemer begeleid naar een nieuwe en passende opdracht.

De voordelen van Repay HRM voor werknemers

Naast de zekerheid voor werknemers die de samenwerking met een payroll- of uitzendorganisatie met zich meebrengt, zijn er ook andere mooie extra’s. Als je samenwerkt met Repay HRM genieten de werknemers ook van de onderstaande voordelen:

  • Collectiviteitsvoordeel: De werknemers profiteren van collectiviteitskortingen op zorg-en reisverzekeringen.
  • Perspectiefverklaring: Met de arbeidsmarkscan en een perspectiefverklaring kunnen de werknemers een huis kopen.
  • Doorbetaling bij ziekte: Indien een werknemer onverhoopt ziek wordt, krijgen ze door Repay gewoon doorbetaald en begeleid tijdens het verzuim.
  • Ontwikkeling van de werknemers: Met opleidingen, budgetcoaching en de bovengenoemde verzuimbegeleiding zorgt Repay HRM ervoor dat jouw werknemers verder komen.

HR Servicedesk: Bij Repay HRM  hebben we onze eigen HR specialisten in dienst met kennis van meer dan 140 cao’s. Op die manier kunnen we jou en de werknemers altijd verder helpen.

Geïnteresseerd?

Ben jij zelf van plan om te gaan payrollen en benieuwd wat dit specifiek betekent voor jouw organisatie? Wij helpen je graag verder. Vraag hieronder, geheel vrijblijvend, een advies gesprek aan met een van onze experts bij jou in de buurt.

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst? 8 tips

 

Met een goede vacaturetekst creëer je de juiste verwachtingen en zorg je ervoor dat de vacature online vindbaar is. Ook bereik je met een goede tekst de juiste doelgroep en vergroot je de kans dat ze bij je willen werken.

Maar hoe doe je dat? Wij geven 8 tips om je op weg te helpen!

Tip 1: Stel een helder functieprofiel op

Wanneer er vraag is naar een nieuwe collega is het belangrijk om te weten waar die vraag precies vandaan komt. Hoe beter je weet wat je zoekt, hoe duidelijker de vacaturetekst zal zijn. Dit zorgt niet alleen voor betere sollicitanten, maar voorkomt ook misverstanden tijdens het werving- en selectieproces.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke werkzaamheden moeten worden verricht?
  • Hoeveel tijd is daarvoor nodig?
  • Over welke persoonlijke eigenschappen moet de kandidaat beschikken?
  • Is werkervaring belangrijk? Zo ja, wat voor ervaring is gewenst?
  • Hoeveel budget hebben we (loon)?

Tip 2: Kies de juiste functietitel

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de vacature. De functietitel is de term waar mensen op zoeken en waardoor ze zich aangesproken voelen. Zorg er dus voor dat de titel aansluit bij de werkzaamheden en dat je een populaire titel gebruikt.

Twijfel je tussen synoniemen, zoals accountmanager of vertegenwoordiger? Dan kun je Google Trends gebruiken. Hier kun je het aantal zoekopdrachten per functietitel bekijken van bijvoorbeeld de afgelopen 6 maanden in jouw regio.

Tip 3: Sterke introductie

Met een sterke introductie pak je direct de aandacht en zorg je ervoor dat de kandidaat verder leest. Je kunt bijvoorbeeld een quote gebruiken van de eigenaar of leidinggevende.  Noem daarnaast direct een aantal unieke kenmerken van de vacature zoals de cultuur, de secundaire arbeidsvoorwaarden of een aantal grote klanten.

Top 4: Voeg alle belangrijke onderdelen toe

Een goede vacaturetekst bevat minstens de volgende onderdelen:

  • Een beschrijving van de werkzaamheden.
  • De voordelen voor de werknemer: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling en opleidingen.
  • Functie-eisen: soft skills en hard skills
  • Bedrijfsomschrijving
  • Sollicitatieprocedure

Top 5: Houd het zo kort mogelijk en gebruik bullet points

Door bullet points te gebruiken maak je de tekst beter behapbaar. Een lange lap tekst schrikt af. Dit betekent dat je eventueel wat belangrijke informatie weg moet laten. Vraag jezelf af welke informatie een kandidaat nodig
heeft om te solliciteren. Voor overige vragen kunnen ze altijd contact opnemen.

Tip 6: Spreek de doelgroep aan

Wanneer je een beeld hebt van de ideale kandidaat kun je je schrijfwijze daarop aanpassen. Denk aan de lengte van zinnen, het gebruik van vakjargon of het al dan niet gebruiken van U als aanspreekvorm.

Pas eventueel ook de secundaire arbeidsvoorwaarden aan op de doelgroep. Zoek je mensen tussen de 30 en 40 jaar? Bied dan een optionele thuiswerkdag aan zodat ouders op woensdagmiddag thuis kunnen zijn.

Tip 7: Transparantie

Laat de lezer ervaren waar hij/zij komt te werken. Dit kan tekstueel, maar ook visueel. Voeg bijvoorbeeld een foto of video toe van de werkplek en het team. Je kunt ook de werksfeer beschrijven en quotes toevoegen van collega’s om het extra persoonlijk te maken.

Tip 8: Zet aan tot actie!

Het doel is om kandidaten contact op te laten nemen of te laten solliciteren. Stuur hier dus op aan en maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk. Voeg op meerdere plekken in de tekst een optie tot solliciteren toe. Sluit de vacature af met een oproep om vandaag nog te solliciteren.

 

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

Alle velden zijn verplicht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

*Verplichte velden