Wat betekent payroll en uitzenden voor werknemers?

Wanneer je als ondernemer op zoek bent naar mogelijkheden om de personeels- en salarisadministratie uit te besteden, kom je al snel de termen uitzenden en payroll tegen. Naast dat je benieuwd bent naar de verschillende voordelen die beide diensten bieden, wil je natuurlijk ook weten wat het betekent voor de werknemers.

Op het moment dat je gaat samenwerken met een payroll- of uitzendorganisatie verandert de verhouding tussen jou en de werknemer.

Van werkgever naar opdrachtgever

Wanneer je zelf personeel in dienst hebt ben jij de werkgever. Wanneer je iemand inleent via een payroll- of uitzendorganisatie ben jij de opdrachtgever. Het werkgeverschap ligt in dit geval bij de payroll- of uitzendorganisatie. Dat betekent dat een werknemer ook bij deze partij in dienst is.

Jij bent als opdrachtgever nog wel verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het team. Voor werknemers verandert er op de werkvloer dus weinig. Jij maakt nog steeds de dagelijkse planning, beslist over zaken zoals de hoogte van het loon en niet onbelangrijk; je hebt (dagelijks) contact met de werknemers.

Nieuwe werkgever

Wanneer je gaat samenwerken met een payroll- of uitzendorganisatie komt er een extra partij bij. Wanneer een werknemer in dienst treedt bij een payroll- of uitzendbureau zijn zij de wettelijk werkgever van de werknemer. Dit betekent dat de werknemer een arbeidscontract aangaat met de payroll- of uitzendorganisatie. Bij een uitzendorganisatie speelt de werkgever ook een rol in de allocatie van een werknemer, terwijl dat bij een payrollorganisatie niet zo is. Dit uit zich bijvoorbeeld in een screening van kandidaten door het uitzendbureau.

De werknemer kan het volgende verwachten van zijn werkgever:

  • Salarisuitbetaling: De desbetreffende organisatie is vanaf nu verantwoordelijk voor het uitbetalen van het salaris van de werknemers.
  • Inzicht geven in loonstroken en jaaropgaven: Naast het uitbetalen van het salaris geeft de organisatie ook inzicht in de zaken die voor de werknemer van belang zijn. Vaak verzamelen deze gegevens zich in een online omgeving, zodat het makkelijk kan worden ingezien.
  • Het bewaken van de cao die voor de werknemer van toepassing is: De payroll- of uitzendorganisatie is verantwoordelijk voor het bewaken van de cao. Binnen een payroll- of uitzendorganisatie is er vaak voldoende kennis  van diverse cao’s en daarmee zullen de rechten van de werknemer altijd goed worden bewaakt.
  • Begeleiding bij einde opdracht: Een ander belangrijk punt waar de organisatie verantwoordelijk voor is, is de begeleiding op het moment dat de opdracht stopt. Het kan namelijk zijn dat jij de opdracht stopt, maar de arbeidsovereenkomst van de werknemer nog doorloopt. Hierin wordt de werknemer begeleid naar een nieuwe en passende opdracht.

De voordelen van Repay HRM voor werknemers

Naast de zekerheid voor werknemers die de samenwerking met een payroll- of uitzendorganisatie met zich meebrengt, zijn er ook andere mooie extra’s. Als je samenwerkt met Repay HRM genieten de werknemers ook van de onderstaande voordelen:

  • Collectiviteitsvoordeel: De werknemers profiteren van collectiviteitskortingen op zorg-en reisverzekeringen.
  • Perspectiefverklaring: Met de arbeidsmarkscan en een perspectiefverklaring kunnen de werknemers een huis kopen.
  • Doorbetaling bij ziekte: Indien een werknemer onverhoopt ziek wordt, krijgen ze door Repay gewoon doorbetaald en begeleid tijdens het verzuim.
  • Ontwikkeling van de werknemers: Met opleidingen, budgetcoaching en de bovengenoemde verzuimbegeleiding zorgt Repay HRM ervoor dat jouw werknemers verder komen.

HR Servicedesk: Bij Repay HRM  hebben we onze eigen HR specialisten in dienst met kennis van meer dan 140 cao’s. Op die manier kunnen we jou en de werknemers altijd verder helpen.

Geïnteresseerd?

Ben jij zelf van plan om te gaan payrollen en benieuwd wat dit specifiek betekent voor jouw organisatie? Wij helpen je graag verder. Vraag hieronder, geheel vrijblijvend, een advies gesprek aan met een van onze experts bij jou in de buurt.

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

Alle velden zijn verplicht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

*Verplichte velden