Medewerkers behouden met behulp van de employee journey

Tevreden medewerkers, ze zijn minstens zo belangrijk als tevreden klanten. Want gelukkige medewerkers presteren beter, wat uiteindelijk weer een positief effect op je klanten heeft. Daarom is het van belang er alles aan te doen om deze talenten te behouden, zeker in de huidige arbeidsmarkt die volop in beweging is. Wat kan jij doen om ervoor te zorgen dat je medewerkers niet overstappen naar de concurrent? Simpel: breng de employee journey in kaart en zorg voor doeltreffende touch points.

De reis door de organisatie

Medewerkers wisselen om diverse redenen van baan. Een goede strategie die zich op de medewerker richt – de employee journey – verlaagt deze kans aanzienlijk. Het is een reis die medewerkers maken door de organisatie: vanaf het punt dat ze voor het eerst contact hebben met je bedrijf tot en met het punt dat ze het bedrijf verlaten. Tijdens deze reis kan je als werkgever en ondernemer zorgen voor een aantal aantrekkelijke touch points, die je medewerkers positief over je organisatie laat denken. Zelfs medewerkers die uiteindelijk toch jouw bedrijf verlaten, hebben baat bij deze touch points. Ze vertrekken bijvoorbeeld als ambassadeur, omdat ze fan zijn geworden en met niets dan lof over het bedrijf spreken.
Voorbeelden van deze touch points zijn het sollicitatiegesprek, het inwerkproces, contact met de leidinggevende, opleidingsmogelijkheden en het vieren van successen. Als werkgever kan je op elk van deze momenten de medewerkers positief beïnvloeden door ze te verrassen. Een slecht geregelde eerste werkdag bijvoorbeeld geeft een heel ander gevoel dan wanneer dit tot in de puntjes is verzorgd en er zelfs confetti en een welkomstkaartje op het bureau ligt. Hoe meer positieve ervaringen – touch points – hoe meer bevlogen de medewerkers zullen zijn. En hoe minder snel ze vertrekken naar de concurrent.

5 tips om medewerkers te behouden

De employee journey in kaart brengen is niet het doel op zich. Het is een instrument om de belangrijkste touch points binnen je organisatie helder te krijgen. Ook geeft het inzicht in eventuele verbeterpunten. Welke weg legt jouw medewerker af? Als je bijvoorbeeld merkt dat medewerkers op een bepaald touch point sneller naar de achterdeur grijpen, kan je dat positief veranderen. Maar veel belangrijker is: welke touch points kun jij vandaag al inzetten om ervoor te zorgen dat je medewerkers tevreden blijven?

1. Ken de markt. Zijn je salarissen gebaseerd op actuele en relevante marktgegevens? Neem regelmatig het salarisniveau onder de loep. Wees mensen voor: beloon ze door ze zelf een salarisverhoging te bieden of zorg op een andere manier voor waardering!

2. Kijk zeker ook verder dan het salaris. Welke secundaire arbeidsvoorwaarden heb je als werkgever te bieden? Het kunnen belangrijke redenen zijn voor je medewerkers om te blijven. Een goede lunchregeling, een gratis sportabonnement of extra vakantiedagen bijvoorbeeld.

3. Blijf in gesprek met je medewerkers. Waar worden ze blij van, wat willen ze graag leren en hoe kan jij daar een rol in spelen? Het klinkt voor de hand liggend, maar juist in kleinere organisaties kun je hiermee het verschil maken. Ga niet 1x per jaar in gesprek, maar zorg voor maandelijkse contactmomenten om de band te behouden.

4. Kleine aspecten maken grote verschillen. Geef je medewerkers de mogelijkheid hun werktijd flexibel in te delen, organiseer een wekelijkse vrijdagmiddagborrel, geef ruimte om seminars of trainingen te volgen, enzovoorts. Juist deze touch points zorgen voor een beleving onder je medewerkers en vormen een eerste stap richting het creëren van ambassadeurs! Klik hier om meer te lezen over het stimuleren van ambassadeurschap.

5. En wanneer medewerkers toch je organisatie verlaten: zorg voor een goede ‘exit-strategie’. Denk na over hoe je afscheid van iemand neemt, ook wanneer iemand bijvoorbeeld met pensioen gaat. Maak er een positief vertrek van en spreek je waardering uit. Zorg dat je ex-collega’s je organisatie als trouwe fans verlaten en je elkaar kan blijven begroeten zoals je dat elke ochtend deed!