Repay ontzorgt je en neemt een stukje van je werkzaamheden over.”

Ed en Rob

Ed en Rob zijn de trotse eigenaars van de bakkerij die door hun voorouders werd opgericht. De bakkerij is gegroeid van eenmanszaak naar een bedrijf met 45 werknemers. De passie zit nog altijd in het bloed. “Het mooiste is dat je de dag met niks begint en het liefste ook met niks eindigt”, vertelt Ed.

Het is fijn om bepaalde taken uit handen te geven.”

Wim, Gezondheidswinkel

Vanaf 2002 staan Wim en Hélène aan het roer in hun Gezondheidswinkel. Zij werken nu al een indrukwekkende 12,5 jaar samen met Repay. “Na een probleem met een langdurig ziektegeval, zijn wij door een collega-winkelier getipt om eens naar Repay te kijken. Aan de hand daarvan zijn we de samenwerking aangegaan. Het was fijn om bepaalde taken uit handen te geven. Repay is een bedrijf met veel ervaring. Het is prettig om te weten dat die werkzaamheden in goede handen zijn.”

Het is fijn om bepaalde taken uit handen te geven.”

Wim, Gezondheidswinkel

Vanaf 2002 staan Wim en Hélène aan het roer in hun Gezondheidswinkel. Zij werken nu al een indrukwekkende 12,5 jaar samen met Repay. “Na een probleem met een langdurig ziektegeval, zijn wij door een collega-winkelier getipt om eens naar Repay te kijken. Aan de hand daarvan zijn we de samenwerking aangegaan. Het was fijn om bepaalde taken uit handen te geven. Repay is een bedrijf met veel ervaring. Het is prettig om te weten dat die werkzaamheden in goede handen zijn.”

Het scheelt ons enorm veel tijd.”

Linda en John

Linda en John werken al een kleine drie jaar samen met Repay. “De samenwerking is heel fijn. Alle nieuwe medewerkers gaan in dienst bij Repay HRM. Het scheelt ons enorm veel tijd. Het is gewonnen tijd die wij in ons bedrijf kunnen steken. We zijn erg te spreken over de communicatie met Repay. Er zijn hele korte lijntjes en we krijgen altijd snel een reactie wanneer wij met een vraag zitten. Wij vinden dat heel belangrijk.” Op dit moment zijn er acht medewerkers die bij Repay ingeschreven staan.

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst? 8 tips

 

Met een goede vacaturetekst creëer je de juiste verwachtingen en zorg je ervoor dat de vacature online vindbaar is. Ook bereik je met een goede tekst de juiste doelgroep en vergroot je de kans dat ze bij je willen werken.

Maar hoe doe je dat? Wij geven 8 tips om je op weg te helpen!

Tip 1: Stel een helder functieprofiel op

Wanneer er vraag is naar een nieuwe collega is het belangrijk om te weten waar die vraag precies vandaan komt. Hoe beter je weet wat je zoekt, hoe duidelijker de vacaturetekst zal zijn. Dit zorgt niet alleen voor betere sollicitanten, maar voorkomt ook misverstanden tijdens het werving- en selectieproces.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke werkzaamheden moeten worden verricht?
  • Hoeveel tijd is daarvoor nodig?
  • Over welke persoonlijke eigenschappen moet de kandidaat beschikken?
  • Is werkervaring belangrijk? Zo ja, wat voor ervaring is gewenst?
  • Hoeveel budget hebben we (loon)?

Tip 2: Kies de juiste functietitel

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de vacature. De functietitel is de term waar mensen op zoeken en waardoor ze zich aangesproken voelen. Zorg er dus voor dat de titel aansluit bij de werkzaamheden en dat je een populaire titel gebruikt.

Twijfel je tussen synoniemen, zoals accountmanager of vertegenwoordiger? Dan kun je Google Trends gebruiken. Hier kun je het aantal zoekopdrachten per functietitel bekijken van bijvoorbeeld de afgelopen 6 maanden in jouw regio.

Tip 3: Sterke introductie

Met een sterke introductie pak je direct de aandacht en zorg je ervoor dat de kandidaat verder leest. Je kunt bijvoorbeeld een quote gebruiken van de eigenaar of leidinggevende.  Noem daarnaast direct een aantal unieke kenmerken van de vacature zoals de cultuur, de secundaire arbeidsvoorwaarden of een aantal grote klanten.

Top 4: Voeg alle belangrijke onderdelen toe

Een goede vacaturetekst bevat minstens de volgende onderdelen:

  • Een beschrijving van de werkzaamheden.
  • De voordelen voor de werknemer: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling en opleidingen.
  • Functie-eisen: soft skills en hard skills
  • Bedrijfsomschrijving
  • Sollicitatieprocedure

Top 5: Houd het zo kort mogelijk en gebruik bullet points

Door bullet points te gebruiken maak je de tekst beter behapbaar. Een lange lap tekst schrikt af. Dit betekent dat je eventueel wat belangrijke informatie weg moet laten. Vraag jezelf af welke informatie een kandidaat nodig
heeft om te solliciteren. Voor overige vragen kunnen ze altijd contact opnemen.

Tip 6: Spreek de doelgroep aan

Wanneer je een beeld hebt van de ideale kandidaat kun je je schrijfwijze daarop aanpassen. Denk aan de lengte van zinnen, het gebruik van vakjargon of het al dan niet gebruiken van U als aanspreekvorm.

Pas eventueel ook de secundaire arbeidsvoorwaarden aan op de doelgroep. Zoek je mensen tussen de 30 en 40 jaar? Bied dan een optionele thuiswerkdag aan zodat ouders op woensdagmiddag thuis kunnen zijn.

Tip 7: Transparantie

Laat de lezer ervaren waar hij/zij komt te werken. Dit kan tekstueel, maar ook visueel. Voeg bijvoorbeeld een foto of video toe van de werkplek en het team. Je kunt ook de werksfeer beschrijven en quotes toevoegen van collega’s om het extra persoonlijk te maken.

Tip 8: Zet aan tot actie!

Het doel is om kandidaten contact op te laten nemen of te laten solliciteren. Stuur hier dus op aan en maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk. Voeg op meerdere plekken in de tekst een optie tot solliciteren toe. Sluit de vacature af met een oproep om vandaag nog te solliciteren.

 

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

Alle velden zijn verplicht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

*Verplichte velden