Waarom werkgeluk een superwaardevol wervingsinstrument is…

Waarom werkgeluk een superwaardevol wervingsinstrument is…

do 07 mrt 2019

Bijna elke medewerker heeft het bovenaan zijn of haar lijstje staan: gelukkig zijn op het werk. Maar wat is jouw aandeel hierin als werkgever? En is er een aandeel wanneer je ‘slechts’ opdrachtgever bent, werkt met uitzendkrachten of mensen op de payroll hebt staan? Jazeker. Welke pet je ook op hebt, je wilt goede mensen binnenhalen en zorgen dat ze aan boord blijven. Als jij jouw rol in deze gelukswens pakt, dan pluk je zelf de vruchten van dat geluk. Mensen blijven langer bij je werken of ontwikkelen zich zelfs tot ambassadeurs van je merk of organisatie. Dat geeft jouw organisatie een mooie kans om nieuw talent aan te trekken. Omdat je je onderscheidt van je concurrent. En nóg een bijkomend voordeel: je kan er vandaag al mee starten!

Autonomie, waardering en ontwikkeling

Verreweg de meeste mensen voelen zich gelukkig op het werk als ze de ruimte krijgen om zelfstandig beslissingen te nemen en het gevoel hebben ertoe te doen. Mensen gaan daarnaast met plezier naar het werk als ze goed contact hebben met collega’s, zich gewaardeerd voelen en er ruimte is voor ontwikkeling.

Ook levert het jou als werkgever, ondernemer of opdrachtgever veel op als medewerkers gelukkig zijn. Ze zijn gemotiveerder, hebben meer energie en werken beter samen. En dat zorgt weer voor meer inzet, hogere productiviteit en betere resultaten. Ook zijn gelukkige medewerkers minder vaak ziek en blijven ze langer aan boord.

Start bij het sollicitatieproces

Het gevoel van werkgeluk is voor iedereen anders. De ene persoon haalt een kick uit het behalen van hoge salestargets, terwijl een ander juist voldoening haalt uit het zelf mogen indelen van de werkdag. Hoe dan ook, een vitaal werkklimaat waarin iedereen aan zijn of haar werkgeluk kan werken, is voor elke medewerker een positieve stimulans. De sleutel achter werkgeluk begint al bij het sollicitatieproces. Verdiep je in de drijfveren van de kandidaat. Waarom wil iemand graag bij je komen werken? En op welke manier kan jij daar jouw aanbod op aanpassen of de dingen die erbij aansluiten, extra naar voren brengen?

Natuurlijk ben je met het aan boord brengen van een kandidaat niet klaar. Werken aan een cultuur waarin autonomie, ontwikkeling en plezier voorop staan is echt een must. Dat betekent: investeer in je medewerkers. Niet alleen door middel van trainingen, maar luister naar ze. Waar lopen ze tegenaan, wat willen ze graag bereiken, hoe zouden jullie dat samen kunnen bewerkstelligen? Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden, zodat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Vier successen, een kaartje met een doosje chocolade op het bureau kan al het verschil maken. Laat mensen zelf hun tijd indelen en zorg tussendoor voor ontspanning. Het is niet voor niets dat veel bedrijven tegenwoordig een relaxruimte, voetbaltafel of kantoorhond hebben!

Creëer ambassadeurs

Kortom: tevreden mensen zijn belangrijk voor je, of je nu werkgever of opdrachtgever bent. Gelukkige medewerkers switchen namelijk niet gauw van baan en zorgen tegelijkertijd voor positieve reclame: ze worden ambassadeurs van je merk! Want wie kan er nu beter vertellen waarom iemand bij je moet komen werken dan je personeel zelf? Jij trekt op deze wijze weer nieuw talent aan. Misschien kloppen ze zelfs bij jou aan. Daarmee heb je in deze gespannen arbeidsmarkt een heel groot voordeel op je concurrenten. En daar word jij dan weer gelukkig van.

5 tips om vandaag al te starten

Het creëren van een vitaal werkklimaat en het stimuleren van gelukkige medewerkers hoeft niet moeilijk te zijn. Dit kun jij doen om er vandaag al mee te starten:

  1. Denk na over wat jouw mensen bezighoudt of waar ze van wakker liggen. Vraag daarbij specialisten om hulp. Bij Repay helpt een budgetcoach bijvoorbeeld bij financiële vraagstukken of problemen. Ook ondersteunen we als een medewerker in aanmerking wil komen voor een hypotheek.
  2. Implementeer doelen in je organisatie, hoe klein ook. Als mensen bijdragen aan een doel, geeft ze dat voldoening.
  3. Kijk eens kritisch naar je processen, waar zie je mogelijkheden om mensen meer zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid te geven?
  4. Lees het boek van Simon Sinek, ‘The Golden Circle’. Hij legt hier helder en concreet uit hoe je vanuit zingeving te werk gaat en als inspirerend leider mensen kunt stimuleren.
  5. Vertel een ander dat je hem of haar waardeert, dat je blij bent met wat hij of zij voor je gedaan heeft. Een bedankje, een compliment, een duim omhoog. Het kost niks, maar betekent ontzettend veel!

Handige tips & tricks

We publiceren regelmatig artikelen met handige tips & tricks. Wil je deze tips automatisch in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in!



Deel deze pagina via: