Wat is de inlenersbeloning?

Als ondernemer krijg je te maken met de inlenersbeloning op het moment dat jij personeel wilt gaan inlenen via een uitzendbureau. De inlenersbeloning zorgt er namelijk voor dat de uitzendkracht hetzelfde salaris verdient als personeelsleden die jij eventueel zelf al in dienst hebt of zoals die in de cao van de inlener staat.

Meer dan alleen het salaris

De inlenersbeloning is een term die oorspronkelijk voorkomt in de ABU en NBBU-cao en wordt ook wel loonverhoudingsvoorschrift genoemd. De inlenersbeloning gaat over het toepassen van de beloningsmethodiek van de inlener (de opdrachtgever), wat dus verder gaat dan alleen het salaris.

Wat betekent dit voor jou, als de opdrachtgever? Dat de beloningen voor de uitzendkracht hetzelfde moeten zijn als de beloningen voor jouw eigen personeel:

  • Het geldende periodeloon in de schaal
  • ADV/ATV dagen
  • Toeslagen voor overwerk
  • Toeslagen voor verschoven uren
  • Toeslagen voor het werken in onregelmatigheid (waaronder feestdagen) ploegentoeslag
  • Initiële loonsverhogingen, kostenvergoedingen en periodieken.

Hoe zit het met de verschillende cao’s?

Om de inlenersbeloning goed te begrijpen en goed toe te kunnen passen, is het ook van belang dat je kennis hebt van een aantal verschillende cao’s. Er ontstaat nog al eens verwarring over de cao die uitzendondernemers voor de uitzendkrachten moeten hanteren. Voorheen waren er twee cao’s, de ABU en de NBBU, waarin alle rechten voor uitzendkrachten stonden beschreven. Sinds 30 december 2019 zijn deze twee cao’s samengevoegd. Dit betekent voor de uitzendkrachten een betere rechtspositie, meer werkzekerheid en begeleiding om duurzaam inzetbaar te blijven.

Maar wat betekent dit voor de inlenersbeloning? De inlenersbeloning is, zoals hierboven genoemd, de beloningsmethodiek voor jou als opdrachtgever. Voor alles wat hier buiten valt worden de ABU en NBBU cao gehanteerd. Dit betekent dus dat niet jouw volledige cao overgenomen hoeft te worden door een uitzendbureau. Doordat zaken als pensioen en vakantiedagen overgenomen worden uit de ABU of NBBU cao ontstaan er soms gekke situaties binnen het bedrijf. Want dit kan dus betekenen dat 5 mei wel een vrije dag is voor de werknemers die jij in eigen dienst hebt, maar niet voor de werknemer die wordt ingeleend. Dit komt omdat 5 mei in de ABU-cao maar eens in de vijf jaar als een officiële vrije dag wordt gezien.

Wil jij niet voor verrassingen komen te staan en zeker weten waar jij aan toe bent op het moment dat je een nieuwe werknemer aanneemt? Neem dan contact op met één van onze adviseurs. Met onze kennis van meer dan 140 verschillende cao’s helpen we je graag op weg.

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst? 8 tips

 

Met een goede vacaturetekst creëer je de juiste verwachtingen en zorg je ervoor dat de vacature online vindbaar is. Ook bereik je met een goede tekst de juiste doelgroep en vergroot je de kans dat ze bij je willen werken.

Maar hoe doe je dat? Wij geven 8 tips om je op weg te helpen!

Tip 1: Stel een helder functieprofiel op

Wanneer er vraag is naar een nieuwe collega is het belangrijk om te weten waar die vraag precies vandaan komt. Hoe beter je weet wat je zoekt, hoe duidelijker de vacaturetekst zal zijn. Dit zorgt niet alleen voor betere sollicitanten, maar voorkomt ook misverstanden tijdens het werving- en selectieproces.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke werkzaamheden moeten worden verricht?
  • Hoeveel tijd is daarvoor nodig?
  • Over welke persoonlijke eigenschappen moet de kandidaat beschikken?
  • Is werkervaring belangrijk? Zo ja, wat voor ervaring is gewenst?
  • Hoeveel budget hebben we (loon)?

Tip 2: Kies de juiste functietitel

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de vacature. De functietitel is de term waar mensen op zoeken en waardoor ze zich aangesproken voelen. Zorg er dus voor dat de titel aansluit bij de werkzaamheden en dat je een populaire titel gebruikt.

Twijfel je tussen synoniemen, zoals accountmanager of vertegenwoordiger? Dan kun je Google Trends gebruiken. Hier kun je het aantal zoekopdrachten per functietitel bekijken van bijvoorbeeld de afgelopen 6 maanden in jouw regio.

Tip 3: Sterke introductie

Met een sterke introductie pak je direct de aandacht en zorg je ervoor dat de kandidaat verder leest. Je kunt bijvoorbeeld een quote gebruiken van de eigenaar of leidinggevende.  Noem daarnaast direct een aantal unieke kenmerken van de vacature zoals de cultuur, de secundaire arbeidsvoorwaarden of een aantal grote klanten.

Top 4: Voeg alle belangrijke onderdelen toe

Een goede vacaturetekst bevat minstens de volgende onderdelen:

  • Een beschrijving van de werkzaamheden.
  • De voordelen voor de werknemer: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling en opleidingen.
  • Functie-eisen: soft skills en hard skills
  • Bedrijfsomschrijving
  • Sollicitatieprocedure

Top 5: Houd het zo kort mogelijk en gebruik bullet points

Door bullet points te gebruiken maak je de tekst beter behapbaar. Een lange lap tekst schrikt af. Dit betekent dat je eventueel wat belangrijke informatie weg moet laten. Vraag jezelf af welke informatie een kandidaat nodig
heeft om te solliciteren. Voor overige vragen kunnen ze altijd contact opnemen.

Tip 6: Spreek de doelgroep aan

Wanneer je een beeld hebt van de ideale kandidaat kun je je schrijfwijze daarop aanpassen. Denk aan de lengte van zinnen, het gebruik van vakjargon of het al dan niet gebruiken van U als aanspreekvorm.

Pas eventueel ook de secundaire arbeidsvoorwaarden aan op de doelgroep. Zoek je mensen tussen de 30 en 40 jaar? Bied dan een optionele thuiswerkdag aan zodat ouders op woensdagmiddag thuis kunnen zijn.

Tip 7: Transparantie

Laat de lezer ervaren waar hij/zij komt te werken. Dit kan tekstueel, maar ook visueel. Voeg bijvoorbeeld een foto of video toe van de werkplek en het team. Je kunt ook de werksfeer beschrijven en quotes toevoegen van collega’s om het extra persoonlijk te maken.

Tip 8: Zet aan tot actie!

Het doel is om kandidaten contact op te laten nemen of te laten solliciteren. Stuur hier dus op aan en maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk. Voeg op meerdere plekken in de tekst een optie tot solliciteren toe. Sluit de vacature af met een oproep om vandaag nog te solliciteren.

 

Vraag een adviesgesprek aan

 

Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

Alle velden zijn verplicht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

*Verplichte velden